Schrijven

Schrijven is iets wat je gewoon moet doen eens in de zoveel tijd. Moet er een plan zijn? Of kan ik gewoon schrijven wat er in me op komt? Als ik ga zitten en begin te schrijven is er telkens iets wat me afleid. Het zijn de vele gedachten die niet meteen op te schrijven zijn. Of het zijn de dingen die ik ook nog moet doen? Er zijn veel onderwerpen die ik kan aankaarten; mijn werk, mijn hobby's of mijn sociale leven. De kat moet eten of de telefoon gaat. Ik kan ook wat anders gaan doen. Is het ook niet dat mijn gedachten niet gestructureerd zijn en moet leren om mij te richten op wat op dit moment belangrijk is om over na te denken. Net als dagelijkse dingen doen kan ik mijzelf trainen om een betere structuur aan te leren in de dingen die goed zijn voor mij om te doen. Aikido heeft mij geleerd om in het nu te leven alles wat op je af komt te absorberen, transformeren en te transporteren. Het is hetzelfde als eten, verteren en poepen. Inademen, opnemen en uitademen. In de krijgskunst is het dat er een kracht op je af komt, je leid de kracht om en je leid hem in een andere richting van je af.